reklama

Prečo slovenské pôrodnice nepodporujú dojčenie?

Zrejme každá prvorodička to pozná. Privedie na svet drobný zázrak a v prvej chvíli nevie, čo skôr. Či obliekať, či prebaľovať, či dojčiť alebo len tak krásne nechať spinkať. Ani u mňa to nebolo inak.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

Všetko sa dalo zvládnuť okrem dojčenia. Lebo dojčenie zďaleka nie je, najmä zo začiatku, také krásne, usmievavé a bezstarostné ako na všetkých tých reklamných obrázkoch.

Dojčenie je spočiatku skôr veda ako samozrejmosť. Darmo som si dieťa prikladala najčastejšie ako sa len dalo, úspešne sa mi nedarilo nakŕmiť ho. Po prvom dni som si povedala, že to ešte nemusí byť problém. Po druhom, keď som musela syna dokrmovať zo striekačky, som zďaleka v pohode nebola a na tretí deň sa už manžel dočkal frustrovaného telefonátu. To je tak, keď na ženu doľahne pocit vlastnej neschopnosti postarať sa o svoje dieťa.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Väčšina žien má problém

Z pôrodnice som síce vďaka ochotnej laktačnej sestre odchádzala poučená o základoch dojčenia a vybavená klobúčikmi (vravela som si, lepšie s kusom umeliny ako vôbec) ale stále nie úplne presvedčená o tom, že dojčiť viem.

Od katalógového úsmevu dojčiacej mamičky a spokojného syna malo moje dojčenie stále ešte veľmi ďaleko. Niekoľkokrát som chcela volať laktačnej poradkyni, no nikdy som sa neodhodlala. Dnešná doba totiž velí – buď samostatná a pomôž si ako vieš. Veľká chyba.

Začala som sa pýtať kamarátok a známych, ako na tom boli s dojčením ony. Výsledok ankety ma viac ako prekvapil. Desať z desiatich mi povedalo, že dojčenie nebola pre nich žiadna sranda. Jednej skupine s ním pomohol personál v nemocnici, druhej internet. Tá druhá skupina by však namiesto YouTube videa pomoc personálu nesmierne ocenila.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V Belgicku sú poradkyne na zavolanie

A potom mi kamarátka Peťa povedala, ako to funguje v Belgicku. Tam sú súčasťou pôrodníckeho oddelenia iba pôrodné asistentky, ktoré sú zároveň laktačnými asistentkami. Tie sú mamičkám k dispozícii doslova „na zazvonenie“, trávia s nimi čas, napravujú, povzbudzujú, poúčajú. Po návrate domov má každá mamička nárok na laktačnú asistentku desaťkrát. Kontakt na ňu dostane v nemocnici a táto služba je hradená poisťovňou.

Na Slovensku existuje iba jediná pôrodnica s platným certifikátom baby friendly (BFHI). Podstatnou súčasťou jeho získania je práve podpora dojčenia. Prekvapivé, že iba jediná pôrodnica na Slovensku? Ani nie, hovoríme predsa o slovenskom zdravotníctve.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Máme riešenie

Odpoveď čo s tým je veľmi jednoduchá, realizácia v aktuálnych podmienkach nášho zdravotníctva však oveľa zložitejšia. Každá slovenská pôrodnica by mala mať nielen platný certifikát BFHI, ale najmä baby friendly prístup aj reálne zabezpečovať. To sa však nedá zo dňa na deň.

Na Slovensku pôsobia laktačné poradkyne iba „na voľnej nohe“, či už sú profesionálky so živnosťou, alebo dobrovoľníčky. Dobrým začiatkom by teda bolo, ak by výkon laktačných sestier, alebo certifikovaných profesionálnych poradkýň v domácom prostredí začala preplácať zdravotná poisťovňa.
Spokojné by boli mamičky, lebo by boli najmä v psychickej pohode. Drobci by boli spokojní tiež, lebo by
boli najedení a v neposlednom rade by tento stav ocenili aj partneri/manželia, ktorí by nemuseli byť obeťami útokov svojich frustrovaných partneriek/žien.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj preto tému zazmluvnenia laktačných poradkýň zdravotnými poisťovňami plánujeme spolu s kolegyňou z OĽANO, Elenou Červeňákovou, otvoriť na pôde parlamentu i ministerstva zdravotníctva.

Verím, že ministerka, a tiež mama, nájde v tejto téme pochopenie a uzná opodstatnenie profesionálnych laktačných poradkýň.

PS: Dnes dojčím kedy je treba, kde je treba a teším sa z toho.

Natália Milanová

Natália Milanová

Bloger 
  • Počet článkov:  59
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Chodím kade-tade, vyhýbam sa zvade, pre deti hrám divadlo, koňom núkam zubadlo, pre dospelých píšem blogy... a som poslankyňa NR SR za OĽaNO dva roky. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu